![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Pentru egipteni, Zeul care a creat lumea murise. Zeul acesta a fost Plath, el
“a făcut să existe zeii”. Trebuie să precizăm că el
a făcut totul din propria substanţă. Mai apoi zeii au pătruns
în corpurile lor vizibile.
Vedem
deci că prima şi cea mai importantă “icoană” a Zeului
Suprem este însuşi Faraonul. Faraonul “întrunea” toate calităţile
şi virtuţile, culminând cu cele de a fi nemuritor şi
atotputernic. Desigur, faptul presupunea un puternic grad de idealizare, motiv
pentru care “e imposibil să recunoaştem trăsăturile
individuale ale faraonilor după felul cum sunt înfăţişaţi
pe monumente şi în texte”. Cu excepţia lui Osiris şi
Isis, ceilalţi zei, în ciuda funcţiilor lor distincte, sunt invocaţi
în imnuri şi în rugăciuni aproape în aceeaşi termeni.
Moartea, fiind văzută ca o nouă naştere, cu o renaştere
în lumea eternă a Stelelor, dă naştere la un alt idol: Cerul -
Zeiţa-Mamă, (reprezentată sub forma unei vaci) care urmează
să-l “nască” pe cel mort a doua oară pentru viaţa de
veci. Concepţia implica ideea că mortul, după renaşterea sa
celestă, era alăptat de această vacă divină. Vom vedea
cum credinţa despre moarte va afecta ulterior cultul însuşi al lui
Faraon.
La
sfârşitul celei de a VI-a dinastii, pe vremea Faraonului Pepi II, către
~ 2200, Egiptul a fost grav zguduit de un război civil. Criza politică
şi economică trezeşte suspiciuni la adresa Faraonului. Deoarece
Faraonul era considerat ca deţinător al puterii absolute nu doar
asupra ordinii comunităţii, ci şi a celei cosmice, asupra
fenomenelor naturale, el este învinuit de acţiuni răuvoitoare conştiente
îndreptate împotriva poporului său. Poporul se revoltă. Apar primele
scrieri “nonconformiste”, care atacă religia tradiţională. În
una din ele, Faraonul este condamnat pe faţă: “Autoritatea şi
justiţia sunt cu tine; dar pretutindeni în ţară tu instalezi
confuzia şi zgomotul certurilor... Totul arată că actele tale au
creat această situaţie şi că ai proferat minciuni”. Cultul
lui Faraon este puternic zdruncinat, pentru prima dată are loc demitizarea
şi “umanizarea” lui. Unul din regii acelei perioade ajunge până
la a-şi recunoaşte cu umilinţă păcatele. Într-un
tratat compus pentru fiul său, el scrie că nenorocirile ţării
“au avut loc din cauza faptelor mele, şi am luat cunoştinţă
(de răul pe care l-am făcut) numai după ce l-am săvârşit!”
Sfaturile regelui pocăit sunt impresionante, ducându-ne cu gândul la
Decalog: “Acţionează astfel încât monumentul tău să
dureze prin dragostea pentru tine... Iubeşte întreaga lume! Consolează-l
pe cel ce plânge; nu urgisi văduva. Nu despuia pe nimeni de averea tatălui
său... Nu strica mormântul altuia... Nu pedepsi pe nedrept. Nu
ucide!... etc.”.
Dar “reforma” nu se opreşte aici. Nobilii încep să-şi
recopie pe sarcofagele lor Textele Piramidelor, redactate exclusiv pentru
faraoni. Faptul va duce la devalorizarea religioasă a morţii. Din
cauza sărăciei, mormintele au ajuns să fie jefuite: “Regele a
fost luat de săraci. Iată cel care fusese înmormântat ca un şoim
(divin), zace acum pe un simplu dric...”. Misterul impenetrabil al morţii
este bagatelizat, lăsând loc hedonismului: “Nimeni nu se întoarce de
dincolo, ca să ne povestească cum o duc ei, să ne spună de
ce au nevoie, să ne liniştească inimile până când vom lua
şi noi calea către locul în care ei s-au dus... Dă urmare dorinţei
tale, atâta timp cât vei trăi... Nu-ţi lăsa inima să tânjească”.
Această stare grea se agravează odată cu invazia hikoşilor
(~ 1674), duşmani de temut, datorită armelor lor avansate. Cuceritorii
au importat şi anumiţi zei sirieni, în primul rând pe Baal şi
Ţeşub, pe care i-au identificat cu Seth. Promovarea la rangul suprem a
ucigaşului lui Osiris constituia o grea umilire pentru egipteni. Cu timpul,
Egiptul va fi nevoit să aprobe şi alţi zei, găsindu-le
echivalenţi în religia egipteană, evoluând într-un sincretism
religios şi cosmopolitism inadmisibil până atunci. Încrederea
egiptenilor într-o poziţie privilegiată, predeterminată de zei,
a fost grav afectată.